Det finns tusentals olika programmeringsspråk. Vilket som är bäst att använda, beror på vad det ska användas till. Vi ska nu jämföra de tre olika verktyg som vi använt för att träna programmering (bara i Kojo använder vi ett riktigt programmeringsspråk: Scala).
Uppgift:
Ta reda på hur de olika begreppen/funktionerna fungerar i Kojo, Scratch och Kodu.
Använd skärmklippverktyget för att ta bilder på hur det ser ut i de olika programmen.
Jobba tillsammans i en padlet som ni skapar på padlet.com
Bädda in er padlet i ett blogginlägg.
Märk med kategori “programmering”
Skriv en sammanfattning av det ni kommit fram till, i samma inlägg som er padlet.
Vilka likheter finns det mellan programmen?
Gör en utvärdering av fördelar och nackdelar med de olika programmen. Fokusera på när det är bäst att använda programmen.
Kom ihåg att skriva era namn som etiketter till blogginlägget.
Jämför:
sprite (figuren som används som standard)
funktion (hur ser koden ut: text eller block eller symbol?)
loop (upprepning)
skriva text
Bestäm hastighet
Om du vill till en viss position (x,y)
Nollställa programmet
Det här går att göra, men vi har inte gjort det i Kojo:
byta klädsel
byta sprite
göra ett frågespel
villkor (om… så, annars)
poäng