Ringrostig rookie

Nu är skolan igång igen. Min första skolstart på fyra år. Den första någonsin på min nya skola, Hamnskolan. Jag jobbar 50% som ansvarig för Svenska som andraspråk och jag undervisar i engelska i årkurs 5. Otroligt roligt bägge delarna. Eftersom det är 20 år sedan jag gick ut lärarutbildningen, kan man ju tycka att jag borde känna mig som en gammal räv. Istället ligger jag här på soffan och pustar ut efter ännu en dag. Jösses vad trött jag blir av allt det nya.

Svenska som andraspråk var min inriktning när jag läste till lärare och jag har ju jobbat i Rinkeby i 11 år, så jag tänkte att det där har jag ju koll på. Ack nej! Som vanligt med lärarjobbet är en tjänst aldrig lik en annan. Det är stor skillnad på att vara klasslärare i ett område där alla har svenska som andraspråk, mot att försöka se till att 45 elever mellan F-6, får vad de behöver i klasser där de flesta har svenska som modersmål. Jag har ännu inte fått någon koll på hur jag ska lägga upp mina dagar, så att eleverna får det så bra som möjligt. Famlar runt.

Jobbar med de där vokalerna, hur de låter egentligen.

Engelska är också helt annorlunda nu, än sist jag undervisade i engelska på mellanstadiet. Det märks att eleverna tittar mer på youtube och andra nättjänster där de plockar upp engelska. Det är en annan nivå på eleverna. De förstår bättre när jag pratar engelska och är mer benägna att prata engelska på lektionerna. Det är intressant att se. Jag har valt att inte använda en och samma lärobok till alla elever, eftersom jag tycker det är svårt att anpassa efter elevernas olika nivåer. Det innebär mer jobb för mig, i form av att förbereda texter och övningar, men det är också roligare tycker jag. Språk som språk tänker jag och försöker applicera samma tankesätt på engelskan, som i svenska som andraspråk. Det kommer även att bli programmering på
engelskan längre fram. Det är också språk.

Den bästa nyheten med arbetet nu, jämfört med tidigare, är att vi har google classroom. Tyvärr har vi inte en-till-en i klassen, men det finns chromebooks till hälften och framför allt kan jag förbereda lektionerna så att eleverna har materialet innan lektionen börjar. Jag har även möjlighet att göra individuellt material till de elever som behöver specialanpassningar, utan att det syns. Det är så smidigt att jag blir tårögd. Jag ser fram emot elevernas första inlämning, för det ser så smart ut att få allt digitalt så att jag kan se ”pling” när texterna lämnas in.

 

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.