Digitial breakout – escape room i klassrummet

En av mina största hobbys är att göra så kallade escape rooms, där man blir inlåst i ett rum, som bygger på ett tema, och sedan har man en timme på sig att komma ut genom att lösa olika ledtrådar.

Ända sedan det blev klart att jag skulle tillbaka som lärare i skolan, så har jag längtat efter att konstruera något sådant i klassrummet. Jag har dock skjutit på projektet då jag kände att det kräver rätt mycket fix i klassrummet. I måndags fick jag tips om att det finns digitala escape rooms, eller digital breakouts, som lärare konstruerar. Jag började genast göra en egen variant till mina elever till idag, fredagen innan lovet. Det var nästan fånigt enkelt att bygga i google sites.

Eftersom siten ligger inom skolan system, så kan jag inte dela själva sidan, men jag gjorde en film som visar hur den ser ut:

I dag var det alltså dags att testa. Jag visste verkligen inte alls hur det skulle gå. Jag visste inte om eleverna skulle gilla det, om det skulle vara för lätt, om det skulle vara för svårt eller om länkarna ens skulle fungera.

Jag snyggade till mig lite på morgonen, för att komma i rätt stämning. En sträng fröken från forna tiden var tanken. Jag kom in i klassrummet och berättade att jag hade förberett 200 ord i läxa över lovet. Jag stod med bunten papper, med ord på fram och baksida och såg lite lagom skräckingagande ut. Eleverna blev lite upprörda. Jag höll ut på läxan i ett par minuter, innan jag erbjöd dem en väg ut. Om de skulle klara av att lista ut lösenordet genom att klara mina fyra ledtrådar, så väntade ett ”frikort”.

Eleverna jobbade i de grupper som de sitter, fyra och fyra. Eftersom vi bara har datorer till hälften av eleverna, blev det två datorer per grupp. Vissa nöjde sig med en dator, men jag tror på två för att hålla fler aktiva.

Varje grupp fick 4 livlinor var. Jag hade glömt förbereda detta, så jag grabbade tag i ett gäng tuschpennor som ”betalning”. Det här ska jag hitta på något bättre nästa gång. Det var dock strålande att ha de här 4 livlinorna. Det gjorde att jag kunde hålla koll på hur mycket de frågade och det gjorde också att eleverna själva ville sköta sig utan hjälp i större utsträckning än annars.

Det visade sig att uppgifterna var rätt så lagom svåra. Den första gruppen blev färdig efter 30 minuter. Den sista höll på i 45 minuter, tills lektionen var slut.

Här lägger eleverna ett pussel som blir till en bild på medicin, vilket var det första ordet. Först fick de leta efter länken i en bild där den var dold.

 

Här gällde det att se att vissa bokstäver var fetade och efter det, kasta om bokstäverna till ett ord de hade haft i läxa. 

Hörlurar på för att kunna lyssna på ordet som bokstaveras. 

 

Jag hade inte lagt så mycket tanke bakom själva uppgifterna, mer än att de hade koppling till arbetsområden vi har jobbat med under terminen och att allt material de behövde för att lösa gåtorna, fanns i vårt google classroom. Nästa gång kommer jag att lägga ännu mer krut på den inlärande aspekten av upplägget. Saken är att det finns bra pedagogiska poänger som kommer fram i den här typen av övningar. 1) Alla gåtor krävde rättstavade svar. Det gjorde att eleverna var tvungna att vara noggranna där. Det räckte inte att veta vilket ord, utan även hur det stavas. 2) Flera av de resurser som jag har lagt upp i classroom under terminen kunde användas som hjälp. Det är något jag vill att eleverna ska bli bättre på, att leta hjälp på rätt ställe. Det är dumt att googla helt blint, om ens lärare har förberett bra material. 3) Jag har haft svårt att förmedla till eleverna hur svårt det är att urskilja alfebetet när någon bokstaverar ord och man är stressad, vilket gör att det är viktigt att bli riktigt säker på de där bokstäverna som är svåra. Jag hade plockat ihop ett ord med nästan enbart svåra bokstäver, som inte finns på riktigt, för att de skulle vara tvungna att verkligen lyssna och få rätt. Den  övningen var svårast av alla och nu tror jag att alla förstod hur svårt det är och att det inte är så tokigt att öva på…

Jag ser fram emot att konstruera fler sådana här där jag ska träna eleverna i att söka relevant information också. Läsförståelse skulle funka bra också. Ja, egentligen är det väl bara den där berömda fantasin som sätter gränser.

Eleverna gillade det verkligen och det var en härlig lektion. Skön energi i klassrummet och många glada skratt och en del nervositet inför den hotande läxan på 200 ord. Alla klarade sig och jag fick ta med alla mina läxpapper hem. När eleverna skulle gå, stod jag i dörren och krävde ”frikort” om de skulle få gå utan läxa.

Om du vill testa att göra ett eget så tog jag många bra tips från den här spellistan.

Den här filmen använde jag för att göra formulären som jag använder.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.