Bee-bots i år 1

Jag inledde lektionen med att gå igenom robotens knappar. Jag har gjort egna knappar som jag har laminerat för att lätt kunna sättas upp på lämplig yta (som en pelare, om man saknar ren väggyta eller tavla).

Jag förklarar vad pilarna betyder och förtydligar att svängknapparna bara betyder just sväng, inte att roboten tar steg åt höger/vänster. Två svängpilar blir alltså att roboten vrider sig ett halvt varv.

Jag lär eleverna att alltid börja slå in sin kod med X, eftersom det raderar gammal kod. Alldeles för många gånger har elevernas mödosamma tryckande förstörts av att gammal kod legat kvar och skräpat.

Först får eleverna programmera mig. Antingen kan eleverna få turas om att ge mig ett kommando var, så att det kan bli hur tokigt som helst, eller så får de ett tydligt uppdrag att lösa. ”Få mig att gå till dörren”.

Sedan programmerar jag eleverna i grupp. Lite som truppgymnastik i klassrummet.


Först efter att alla har fattat knapparna plockar jag fram bottarna och låter eleverna prova sig fram genom att bygga banor med kaplastavar. 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.