Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället

Hur påverkades samhället av att människan lärde sig bruka jorden?

Hur påverkades samhället av boktryckarkonsten?

Hur förändrades Sverige i och med  industrialismen?

Illustration av Karin Nygårds CC: BY SA NC

Genom världshistorien har samhället genomgått en rad förändringar.  Vi har en lång tradition av att analysera dessa skiften historiskt. Digitaliseringen påverkar oss så pass mycket, att det definitivt kommer att hamna som en punkt i framtidens historieböcker.

Skolverket har det som en av fyra aspekter av digital kompetens som grundskolan ska lära ut.

”Den här aspekten av digital kompetens handlar om hur eleverna genom undervisningen kan ges förutsättningar att utveckla sin förståelse för digitaliseringens påverkan på samhället och vilka risker och möjligheter som den kan föra med sig.”

(citat från sidan 10 i Få syn på digitaliseringen)

 

Vad innebär detta i praktiken? Hur kan vi som lärare jobba med detta? Så här tänker jag:

  • Grunden för att kunna förstå digitalisering som något som påverkar oss, är att vi lär eleverna att få syn på vad som är programmerat och inte. Kom ihåg att barn som är födda efter 2010 är jämnåriga med iPad. För dem är pekskärmar det normala och wifi lika självklart som luft. För de flesta av oss som är födda före 1990 är datorer och internet något som vi har sett utvecklas, från krångligt och fast förankrat, till enkelt och trådlöst. Det gör något med relationen till tekniken. Det vi har sett kan vi inte få osett. Den som har suttit och väntat medan modemet jobbade, förstår att internet är något vi kopplar upp till. Det här är förståelse som våra yngre generationer inte får med sig per automatik.

 

  • Genom att uppmärksamma barn redan från förskoleåldern, att tekniken är programmerad av någon, så tänker jag att de får med sig förståelsen för att det digitala är något människor skapar. Längre upp i åldrarna kan eleverna resonera kring hur det spelar roll, att människor skapar de digitala verktyg som vi använder.  Vem är det som har bestämt utseendet på de tjänster vi använder? Varför finns dela-knappen så lättillgänglig? Vad säger uppsättningen av tillgängliga emojis som skaparna av dem? Om vi lägger mycket av vår tilltro till AI i framtiden, hur vet vi att den AI:n bygger på principer som vi tycker är vettiga?

 

  • Det är också bra att tidigt få med sig att digitalt innebär begränsningar. Ett eller noll. Någonstans måste vi göra valet. Människor kan tänka både och, men datorer måste programmeras till antingen eller. Med yngre barn brukar det vara väldigt uppskattat att visualisera olika sätt som datorer är ”dumma” på. Robotar som går in i väggar, en programmerad lärare som inte kan öppna dörren för att ingen sagt ”ta tag i handtaget”, tårtor i fel ordning och  så vidare. För äldre elever (och lärare) kan det vara intressant att titta på The moral machine som är framtagen av MIT, för att illustrera att all teknik bygger på människors moral och etik, när de utformas. Du måste ta ställning till hur den självkörande bilen ska köra i olika hemska scenarion. Ska du döda passagerarna eller fotgängarna?

  • I och med digitaliseringen blir många tjänster smidigare, men också mycket mer sårbara. Vad händer om vi hamnar i långvarigt strömavbrott? Lista vilka tjänster som vi inte skulle kunna nyttja, och hur skulle vi göra då? Dörrar som inte kan öppnas eller stängas, kassasystem som slås ut. Kontokort fungerar inte. Du kan inte heller ta ut pengar från banken eftersom systemen är digitala.  Vad gör den sårbarheten med vårt samhälle? Vad innebär det kontantlösa samhället? Varför är digitala val inte den bästa metoden? Att tidigt väcka den här typen av frågor, gör att vi blir bättre på att hitta svagheter i våra system och fundera på hur vårt samhälle har påverkats av digitaliseringen.

 

 

Få syn på digitaliseringen är skolverkets kommentarsmaterial till de nya skriviningarna om digitalisering som är obligatoriska från juli 2018.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.