Argumenterande texter på engelska

Så här i valtider jobbar eleverna i år 5 med att lära sig skriva argumenterande texter på svenskan. Då tyckte jag att jag skulle göra detsamma på engelska.  Idag har jag haft den första lektionen av fyra planerade.

Jag inledde med att fråga eleverna om vad de har lärt sig om argumenterande texter på svenska. Vi pratade om att texten ska följa en viss form och att det finns ord och begrepp som är bra att kunna. Jag gick igenom listan med begrepp som jag har tagit fram för arbetsområdet. Jag känner nu efteråt att jag var lite för ofokuserad och inte gav dem någon bra struktur. Det var teknikstrul i klassrummet, så jag tappade koncentrationen och därmed missade jag att följa min plan. Det får jag göra bättre i morgon.

Jag delade ut en argumenterande text som jag hade klippt i sär. Eleverna sitter fyra och fyra i grupper, så varje grupp fick ett textpussel att sätta ihop. Till sin hjälp hade de begreppsordlistan, så att de kunde se i vilken ordning de olika delarna skulle komma i texten. Även här känner jag att jag hade kunnat göra ett bättre jobb med utdelningen av lapparna och instruktionerna. Någon grupp såg saxmärkena och satte helt enkelt ihop texten efter det. Smarta barn – klantig lärare.

Sedan läste vi texten tillsammans och översatte och diskuterade ämnet, för eller emot internet. Det var egentligen inte meningen att vi skulle diskutera innehållet, men det kändes naturligt när eleverna började oponera sig mot texten.

Vi jobbar med argumenterande texter just nu.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.